fot. Axe (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0Stacja kolejowa w Kostrzynie nad Odrą
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły dwa przetargi na realizację w systemie “projektuj i buduj” prac rewitalizacyjnych na liniach kolejowych nr 273 i 401, tworzących ciąg Wrocław – Zielona Góra – Szczecin – Świnoujście. Perspektywa kompleksowej modernizacji obydwu linii kolejowych nie jest jednak znana.
Od lat piętą achillesową polskich portów morskich jest dostęp kolejowy. Choć w ostatnich latach PKP Polskie Linie Kolejowe kompleksowo zmodernizowały tzw. przyportowe stacje kolejowe, gorzej przedstawia się sytuacja w zakresie prowadzących do nich linii magistralnych. Wprawdzie parametry w zakresie prędkości szlakowej są z perspektywy przewoźników towarowych akceptowalne, a nawet dobre, wyzwaniem pozostaje przepustowość, zwłaszcza mając na uwadze postępujący wzrost przeładunków i planowane inwestycje, które w kolejnej dekadzie mogą go dodatkowo zdynamizować, takie jak budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu.
Na kompleksową modernizację od lat czeka choćby tzw. Nadodrzanka, czyli linia kolejowa nr 273, łącząca Wrocław i Szczecin przez Głogów, Zieloną Górę i Kostrzyn nad Odrą, a także linia kolejowa nr 401, która stanowi jej kontynuację do Świnoujścia. Perspektywa realizacji przedsięwzięcia nie jest jednak znana. W najbliższych kwartałach można spodziewać się rozpoczęcia prac rewitalizacyjnych na szeregu odcinków. PKP PLK ogłosiły bowiem dwa przetargi na ich zaprojektowanie i realizację robót budowlanych. – Zlikwidowane zostaną wąskie gardła, przez co transport kontenerów ze Świnoujścia na południe Polski i dalej do naszych sąsiadów będzie mógł przebiegać bez zakłóceń – komentuje wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Jeden z przetargów dotyczy wykonania prac na samej LK nr 273 pomiędzy 116 a 285 kilometrem trasy, czyli na fragmencie przebiegającym przez województwo lubuskie. Z kolei drugi przetarg obejmuje zarówno zachodniopomorski odcinek LK nr 27, to jest pomiędzy 285 kilometrem trasy a stacją kolejową Szczecin Podjuchy w kilometrze 346,358, jak również linię kolejową nr 401 na odcinku Szczecin Dąbie – Lubiewo, czyli pomiędzy -0,636 a 88,100 kilometrem trasy. Obydwie inwestycje będą współfinansowane ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Dziś maksymalna prędkość szlakowa na tych liniach kolejowych wynosi 120 km/h, natomiast z uwagi na stan techniczny torowiska w niektórych miejscach wprowadzono stałe ograniczenia, nawet do 60 km/h.
Jak czytamy w opisach zamówienia, ich przedmiotem będą remont nawierzchni torowej, regulacja sieci trakcyjnej, demontaż i ponowny montaż oraz wymiana uszkodzonych elementów nawierzchni na przejazdach kolejowo-drogowych, a w przypadku przetargu na prace w województwie lubuskim również dostosowanie systemów sygnalizacji przejazdowej do prędkości 160 km/h. W każdym przetargu oprócz zakresu podstawowego zawarto także kilka zamówień opcjonalnych, obejmujących m.in. przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych kategorii C i D do kategorii B. W programie funkcjonalno-użytkowym dla prac w ramach KPO określono maksymalną prędkość eksploatacyjną dla pociągów pasażerskich na 140 km/h, choć w ramach przyszłej kompleksowej modernizacji zakłada się 160 km/h. PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że prace obejmą ok. 230 kilometrów Nadodrzanki oraz ok. 20 kilometrów linii kolejowej nr 401.
Obydwa zamówienia powinny zostać zrealizowane w ciągu 335 dni, począwszy od daty zawarcia umowy. To mniej niż rok, jednak trzeba mieć na uwadze, że inwestycje w ramach KPO mają zostać rozliczone do 30 czerwca 2026 roku. Oferty w każdym przetargu będzie można składać do dnia 24 marca do godziny 9:00. Ich otwarcie nastąpi kwadrans później w przypadku przetargu “lubuskiego” i dwa kwadranse później w przypadku przetargu “zachodniopomorskiego”. W obydwu przetargach jedynym kryterium oceny ofert będzie cena. Po realizacji prac czas przejazdu najszybszych pociągów dalekobieżnych z Wrocławia do Szczecina przez Zieloną Górę spadnie poniżej 4 godzin. To wciąż znacznie więcej niż przez linie kolejowe nr 271 i 351, czyli przez Poznań.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.